Veel gestelde vragen

Plan een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek

Waarom zou ik voor Best Budget Beheer kiezen en niet voor gemeentelijke schuldhulp?

Dat ligt geheel aan jou en jouw situatie.

  1. De gemeente biedt andere diensten dan Best Budget Beheer:
    Je kunt bij de gemeente kiezen voor bewindvoering of de WSNP (Wettelijke Schuldsanering Natuurlijke Personen)
    Wij bieden (o.a.) budgetbeheer en budget coaching. Budgetbeheer is geheel vrijwillig en tussentijds opzegbaar.
    WSNP en bewindvoering worden uitgesproken door de rechter en is niet tussentijds opzegbaar.
  2. Wij doen er alles aan om binnen 24 tot 48 uur een reactie te geven en aan de slag te gaan met jouw situatie. De wachttijd bij de gemeente (*) kan oplopen tot enkele maanden. (*): dit verschilt per gemeente.
  3. Je kunt uitgesloten zijn van gemeentelijke hulp doordat je in de afgelopen 10 jaar eerder voor financiële hulp hebt aangeklopt bij de gemeente. 
  4. Wij kijken niet alleen naar de hoogte van de schulden, maar ook naar de mogelijkheden om tot een oplossing te komen.
Waarom vraagt Best Budget Beheer geld aan mensen die geen geld hebben?

Wij vragen geen geld voor schuldbemiddeling (dat mag niet volgens de wet), maar wel voor de diensten (budgetbeheer en budgetcoaching) aanbieden.

Bij budgetbeheer beheren we jouw geld, betalen hiervan je vaste lasten, kijken naar mogelijkheden om je inkomsten te vergroten en/of te besparen én kunnen je adviseren hoe je in de toekomst weer het heft in eigen handen kunt nemen.

 

Is budgetbeheer iets voor mij?

Wanneer je vanwege je gezondheid niet zelf meer je financiële administratie kan regelen

Wanneer je het overzicht kwijt bent van wat er binnenkomt (inkomsten) en wat er uit gaat (uitgaven)

Wanneer je niet weet of je recht hebt op aanvullingen of misschien ergens kunt besparen

Wanneer je betalingsachterstanden hebt, of zelfs schulden hebt

Wanneer je 18 jaar of ouder bent.

Wanneer je in het werkgebied (*) van Best Budget Beheer woont.

Dán is budgetbeheer iets voor jou.

(*): Uitzonderingen in overleg

Wat is budgetbeheer?

Bij budgetbeheer wordt er een beheerrekening geopend op jouw naam.
Hierop worden al jouw inkomsten gestort. Alleen Best Budget Beheer heeft toegang tot deze rekening.
Jij hebt wel (online) inzage in de rekening en kan zien wat er afgeschreven wordt en wat het saldo is.

Van de inkomsten worden je vaste lasten betaald.

Daarnaast stellen we samen met jou een budgetplan op.

De budgetbeheerder betaalt volgens het budgetplan:

  • de vaste lasten
  • aflossing van de schuld(en)
  • leefgeld
  • reserveringen

Eventueel wordt een spaarpotje aangelegd.

De betalingen kun je online volgen via jouw online dossier in OnView.

Wat als er iets verandert in mijn situatie?

Iedere verandering, zoals een verhuizing, verandering van inkomen en/of uitgaven dien je zo snel mogelijk door te geven aan ons.

Dat kan door te mailen naar dossier@bestbudgetbeheer.nl

Wat moet ik allemaal regelen voor budgetbeheer?

Zorg voor voldoende inkomen
Er moet iedere maand voldoende geld binnenkomen, dat moet je zelf regelen.
Is je inkomen (erg) laag, dan kun je mogelijk een aanvulling krijgen.
Hier kun je samen met ons naar kijken.

Verandert je inkomen?
Geef dit zo snel mogelijk door aan Best Budget Beheer.

Komt er niet voldoende inkomen binnen?
Dan kunnen wij geen vaste lasten betalen en ontstaan er (nieuwe) schulden.
We kunnen je dan niet verder helpen en zullen we je (alsnog) moeten verwijzen naar de gemeente. 

Zorgen voor een bankrekening zonder roodstand
Voor het ontvangen van het leefgeld heb je een eigen bankrekening nodig.
Op deze rekening mag je niet rood staan.

Sta je rood? Dan kun je geen leefgeld opnemen. 

Stopzetten automatische incasso’s 
Betaal je je vaste lasten via een automatische incasso?
Dan is het de bedoeling dat deze stopgezet worden, anders betaal je dubbel. 

Wijzigingen op tijd doorgeven
Het is belangrijk dat je alle wijzigingen in je persoonlijke en financiële situatie zo snel mogelijk aan ons doorgeeft.

Persoonlijke wijziging kan zijn:
* geboorte van een kind
* samenwonen / trouwen / geregistreerd partnerschap
* verhuizing

Financiële wijziging kan zijn:
* verhoging van de huur

Voordat je nieuwe financiële verplichtingen aangaat, overleg je met ons of er ruimte is in het budgetplan.
Een voorbeeld hiervan is een nieuw abonnement of een nieuwe verzekering.

Wat als je niet op tijd of helemaal niet je wijziging doorgeeft?
Dan kunnen nieuwe schulden ontstaan. Wij kunnen je dan niet verder helpen.

Rekeningen inleveren
Soms ontvang je rekeningen voor niet-maandelijkse kosten.
Bijvoorbeeld voor de tandarts. Geef dit zo snel mogelijk  aan ons door.

Wanneer je een rekening niet of niet op tijd inlevert, kan er een achterstand of nieuwe schuld ontstaan.

Online volgen van je dossier
Iedere maand ontvang je een overzicht van je inkomsten en betaalde (vaste) lasten.
Ook kun je je dossier online inzien via OnView. De inlogcodes ontvang je van ons.

Opzeggen budgetbeheer

Je kunt budgetbeheer via Best Budget Beheer maandelijks opzeggen.

Wanneer je een lopende schuldenregeling hebt, zullen wij de schuldeisers aanschrijven dat het budgetbeheer op jouw verzoek is gestopt. 

Gevolg hiervan is dat de schuldeisers het restant bedrag opeisen. Hier zul je zelf afspraken over moeten maken met de schuldeisers.

Opzeggen kan schriftelijk, door een e-mail te sturen naar Best Budget Beheer.

Zet in de e-mail je naam, adres en als het kan de reden van opzegging.

Je ontvangt een bevestiging van de opzegging.

Wat is het werkgebied van Best Budget Beheer

Best Budget Beheer richt zich met name op West-Friesland.

Dit is een regio in het noorden van Noord - Holland.

Belangrijkste gemeenten

Alkmaar
Enkhuizen
Heerhugowaard
Hollands Kroon 
Hoorn
Koggenland
Langedijk
Medemblik
Opmeer
Schagen
Stede Broec

Kom je niet uit deze regio en wil je graag budget beheer?

Stuur gerust een mail naar Best Budget Beheer.

Hoe kan ik mij aanmelden voor budgetbeheer?

Dat kan op verschillende manieren.

Het beste is om het intakeformulier in te vullen.

Dit is een uitgebreide vragenlijst over je inkomsten, uitgaven en eventuele schulden.

Wanneer je deze zo goed mogelijk invult (met zoveel mogelijk gegevens) kan Best Budget Beheer alvast kijken naar je mogelijkheden.

Het intakeformulier vind je hier.

Eerste contact

Zodra we het ingevulde formulier heeft ontvangen, nemen we telefonisch contact met je op, om je situatie te bespreken.
Dit is als voorbereiding op het intakegesprek.

Intakegesprek
Tijdens het intakegesprek wordt je (financiële) situatie verder besproken.
Ook wordt een (voorlopig) budgetplan samengesteld, waarin verdere afspraken gemaakt worden.

Tijdens het intakegesprek heeft Best Budget Beheer nodig:
- administratiemap
- (ongeopende) post
- brieven van schuldeisers
- legitimatiebewijs

Overeenkomst

Er wordt een budgetbeheerovereenkomst getekend door Best Budget Beheer en jouzelf. 
Hierin staan alle gemaakte afspraken.

Ook teken je een machtiging, zodat Best Budget Beheer namens jou je financiën mag beheren.

Bankoverdracht

Na het intakegesprek wordt er een beheerrekening geopend. 
Dit kun je zelf, of samen met de budgetbeheerder aanvragen.

Deze rekening wordt de beheerrekening. Hierop worden alle inkomsten gestort, waarvan de vaste lasten en eventueel schulden worden betaald.

Meekijken in je online dossier

Wij werken met OnView, een online dossierprogramma dat ook door bewindvoerders, schuldhulpverleners en (andere) budgetbeheerders wordt gebruikt.

Je hebt dan altijd toegang tot jouw dossier.

Dan wordt een (online) intake gepland waarin jij en Best Budget Beheer kennismaken en je jouw situatie kunt vertellen.
Wij zullen je informeren over je mogelijkheden, een advies geven én wanneer het klikt, kan een overeenkomst getekend worden voor budgetbeheer.

Dan kunnen we meteen voor je aan de slag!

Ik heb een vraag die er nog niet tussen staat

Dat kan natuurlijk.

Stuur je vraag naar Best Budget Beheer en wij zullen zo snel mogelijk antwoord geven.

Mocht de vraag meerdere keren gesteld worden, dan nemen we deze op in de Veel gestelde vragenlijst.

Plan een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek